vrijdag 18 februari 2011

Woensdag 16 februari: powercut, powercut, powercut!

Vandaag weer een dagje vrij en dat hebben we hier echt wel nodig! Ook al was ik om 7uur wakker, toch deed het me deugd! In de voormiddag zijn An, Niki en ik naar de supermarkt geweest, we konden onze boodschappen mooi meegeven met Tine die langs de dokter moest met haar voet. Nadien zijn we dan nog even naar de juwelier geweest. Men had er heel mooie dingen, maar ik twijfelde te veel om toch iets te vinden dat ik echt wilde hebben.

Onderweg naar huis stopten we nog langs een kraampje, ik vond er een armbandje heel mooi en vroeg de prijs 1000 shilling zei de mevrouw (10 euro) voor een armbandje dat ik aan het strand kocht voor 150 shilling (1,5 euro)!!! Uiteindelijk nam ik het mee voor 200 shilling (nu moet je ondertussen al wel door hebben dat je moet delen door 100!)

Thuis aangekomen merkten we dat er weer powercut was, weeral! We wilden eigenlijk allemaal naar het internetcafé gaan, maar met een powercut gaat dat dus niet. Nu moet het juist lukken dat ik hier in donker mijn blog aan het typen ben en dat de elektriciteit weer uitgevallen is. De eerste keer dat dit gebeurd als het donker is en blijkbaar hebben de buren wel elektriciteit … Niet gezellig! Want er komen allemaal beesten af op het beetje licht! We hebben wel kaarsen, maar zonder lucifers geraken die niet aan natuurlijk!

Oké nu terug naar de dingen die ik op woensdag en vandaag overdag meemaakte. Gisterenavond zijn we naar het internetcafé geweest. Dan konden we eindelijk eens skypen met het thuisfront. Het was leuk om iedereen nog eens even te horen, eindelijk kon ik wat te weten komen over hoe alles daar nu loopt.

Woensdagnacht heb ik weer rare dingen gedaan, op een gegeven moment zat ik op mijn knieën in bed en wist ik niet goed waar ik was. Ik voelde het muskietnet en toen realiseerde ik mij dat ik in mijn bed in Kenia lag. Verder slapen dan maar! En om 6 uur was het weeral tijd om op te staan!

Vandaag vond ik het heel leuk in de klas. Ik heb enkele leerlingen goed kunnen helpen met hun huis- en klaswerk van rekenen. Alleen de lessen Kiswahili blijven ongelofelijk saai, je verstaat er dus echt geen woord van hé! : )
Het lesje Science dat ik vandaag zag was ook heel leuk! De les ging over groenten, fruit, zaden, granen, … De kinderen moesten allemaal iets van deze voedingsmiddelen meenemen. De leerkracht heel hen zoveel mogelijk laten zien en liet hen ook proeven. Ik mocht natuurlijk ook lekker mee eten. Als souvenir kreeg ik nog een kokosnoot die ik mocht opeten. Ik zou alleen niet goed weten hoe ik deze moet openen. Zeker nu de elektriciteit uit ligt, is het niet gemakkelijk om iets te kunnen zien! Iets voor morgen dus!

Deze avond hebben we croque monsieur gegeten, zonder kaas voor mij! Eigenlijk smaakte dat wel en het was bovendien ook niet zoveel werk. Dus konden we op tijd beginnen aan onze blog, waardoor we weer op tijd kunnen gaan slapen!

In de les zag ik vandaag nog iets grappigs ook. De leerkracht had nog wat fruit over van de science-les en deelde daarom een papaja in 4. Hij vroeg mij aan wie hij ze moest geven. Ik stelde voor om een spelletje te doen, maar hij vond dat de beste 4 van de klas dit kregen, want zo konden ze gemotiveerd worden. Uiteindelijk kregen er nog 3O leerlingen een stukje van een banaan of wortel. Toen waren ook deze op. Er waren 2 leerlingen, de 2 met de minst goede punten, die nog niets gekregen hadden. De leerkracht besloot hen ook iets te geven en gaf hen elk een halve kokosnoot! Goed motivatiesysteem?! : )

Ondertussen zitten we hier nu een dikke anderhalve week en het begint goed te wennen! Echt heimwee heb ik nog niet gehad, waarschijnlijk ook omdat ik weet dat er nog 2,5 maand voor de deur staat! Natuurlijk mis ik iedereen wel en wil ik ze even naar hier kunnen toveren, maar zover reikt onze technologie nog niet!

Ik ga is stoppen, want ik word hier zot van al die muggen (denkik) die op het licht van de pc afvliegen! En ik word er lastig van! Als de elektriciteit nog lang uitblijft, dan ga ik vandaag toch wel eens vroeg in mijn bed liggen denk ik. Want zo kan je ook niet veel doen, geen laptop, geen licht, wel muziek want John stak batterijen in onze radio, geen licht, geen douche dus, … Slapen dan maar!

Wat hebben we geleerd de afgelopen dagen:

- De internetman komt niet! Maandagavond om 18 u ging hij er staan, dinsdagavond en woensdagavond ook, nu donderdag heb ik hem nog steeds niet gezien!
- De worsten in Kenia zijn TE duur en niet lekker!
- Niet lopen met een vergiet en daarop een bord. Zeker niet als je dit al een keer deed en bijna viel over de schoenen. Doe je dit nog wel een 2e keer, dan val je met bord en al op de grond omdat je de deur mee genomen had. Al een geluk dat de spinnazi niet op de grond lag!
- De container kan al enkele dagen elk moment aankomen! Pole pole hé!
- Powercuts nemen hier bijna evenveel tijd in beslag als dat er wel elektriciteit is! Alles op tijd opladen dus! (op anderhalve week tijd, hebben we 3 bijna hele dage zonder elektriciteit gezeten en dan nog 3 andere powercuts gehad!)
- Niet met je gsm in je zak naar de wc gaan. Gevolg: gsm in de wc!
- De miljoenpoten zijn hier even groot als de voeten van Lize. Toch wel nen 37 of zo denk ik : ) Foto’s volgen nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten