vrijdag 11 februari 2011

De eerste dagen!

In het begin overviel alles ons hier een beetje, vooral de overvloed aan insecten vond ik verschrikkelijk! Maar nu hebben we ‘Doom’, en voor het eerst hebben we ’s avonds geen last van GROTE mieren.
Gisteren zijn we voor het eerst naar de Rainbow4kids-school geweest. Alle kinderen en leerkrachten hebben ons heel warm onthaald. We gingen één voor één alle klassen af en stelden we onszelf even voor. Ik vond het heel leuk om dit te doen, want de kinderen begonnen heel vaak een liedje te zingen om ons welkom te heten. Één van de hogere klassen heeft me echt wel ontroerd. We gingen ons daar voorstellen en de klas begon ‘We are the world’ te zingen. Ik moest me echt inhouden om niet te wenen, want het was zo’n mooi lied dat zo mooi gezongen werd!
Nadien hebben we enkele klassen geobserveerd, ik zat samen met Marjon in class 5 en 6. Eigenlijk zagen we niet veel deze dag, want in de beide klassen hadden de leerlingen testen gemaakt die ze nu zouden overlopen. Dus over de manier van lesgeven hebben we nog niet veel geleerd. We zagen al wel hoe de kinderen waren in de klas, wat de gewoontes zijn, hoe de leerkracht zich opstelt tegenover de leerlingen, … Na deze eerste observatie-dag kan ik toch wel besluiten dat er een heel groot verschil is met het onderwijs in België!
’S Avond toen de school gedaan was, zijn we naar de winkel geweest. Hier kochten we vooral veel water, want nu we met de auto konden, moesten we deze kans zeker grijpen! Na het winkelen hebben we spaghetti gemaakt, wat heerlijk was na zo’n warme dag!
Blijkbaar waren we al vrij goed bekomen van onze reis naar Kenia, want we hebben deze avond nog heel lang zitten babbelen voor we in ons bedje kropen! (08-02-2011)

Dag 2, woensdag en aangezien dit onze vrije dag is, konden we meteen al uitslapen. Natuurlijk is alles nog spannend, dus om half 9 was ik al zo wakker als maar kon! Rond half 11 kwamen er een paar vrienden van mama Rainbow ons halen om samen onze euro’s te laten omwisselen in Keniaanse Shilling. Eigenlijk was het niet ver stappen, maar toch hard afzien, want in dit weer en in de vlakke zon wandelen is niet evident. Dus al snel stopten we bij een winkeltje voor water en ‘Doom’! Ik kocht ook ineens een zonnecrème met factor 45, want ik zie toch al wat rood :s
Op de weg terug naar onze huisjes werden we regelmatig aangesproken door mensen die wilden weten wie we waren. Ook iedereen die je passeert zegt ‘jambo’ (goeiendag in het Keniaans). Terwijl de rest van de groep nog wat fruit ging kopen, moesten Niki en ik ons haasten om Lies en Lise te gaan ophalen aan de luchthaven.
En enkele uren later kwamen we samen met hen terug aan in onze huisjes en konden we aan tafel. Deze avond stonden een aardappelen, kip, boontjes en wortels op het menu. Na het eten zijn we nog even langs Kebene geweest, een weeshuis dat vlak naast ons ligt. Hier maakten we kennis met de kinderen. We kregen een rondleiding van Ian, die dat overigens geweldig goed deed!
Nu moet ik dringend stoppen en gaan slapen, want morgen moeten we om 7u aan de school staan, redelijk vroeg dus! Ik hoop dat ik dit snel op het internet kan posten. Nu typ ik elke avond iets en probeer het er zo snel mogelijk op te zetten. Hopelijk tot snel!

Wat leerde ik de afgelopen dagen?:
- Koop geen hele kippen: aangezien we geen oven hebben moesten we de kip bakken in de pan. En een hele kip bakken in de pan is niet handig. We zijn dus begonnen met de kip in stukken te snijden, scheuren, bijten, … Nadien hebben we al het vlees eraf gehaald en dit gebakken. Een heel werkje dus! In het vervolg gaan we voor kippenbilletjes of –filets!
- Internet in Kenia werkt niet altijd, om maar te zeggen (tot nu toe) bijna nooit!
- Een powercut heeft als gevolgen: warm water, geen internet (terwijl het net 5 min. werkte tot de powercut kwam), ontdooiende dingen uit de diepvries, …
- Keniaanse mieren kunnen overal in. Gaande van dichte potten confituur tot ongeopende zakken cornflakes.
- De aardappelen in Kenia zijn veel beter dan die van België. Trouwens niet alleen de aardappelen, ook de mango’s zijn heerlijk en kosten ons maar 20 cent per stuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten