vrijdag 18 februari 2011

Vrijdag 18 februari: de container

Toen we vrijdag ochtend naar school wilden vertrekken, hoorden we ineens heel veel lawaai! Een paar van ons dachten meteen aan de container die al enkele dagen kon arriveren. En ja hoor, toen we aankwamen op school, zagen we een megagrote container staan! Er stonden ook heel veel mensen rond om te helpen met uitladen.

De container uitladen duurde lang, heel lang. Vaak maakten we een ketting van mensen zodat we schriftjes en dozen konden doorgeven. Al direct begonnen we te zweten, af te zien en vuil te zien! Eindelijk was de container uitgeladen, gedaan met al dat gesleur, dachten we. Maar neen hoor, nu moest alles nog op zijn plaats geraken!

Daar begonnen we dus. Eerst heb ik geholpen met dozen in te laden, Kenianen droegen die dan voor ons naar boven. Maar al snel bleek dat er beneden niet genoeg werk was voor de mensen die er stonden. Dus ging ik boven helpen, een ander job hoor! Ik heb daar samen met enkele kinderen boekjes uit de dozen geladen en gesorteerd per soort, kleine kladschriften, kleine schriftjes, grote kladblokken, grote schriftjes, … Nadat dit allemaal gedaan was stond de hele gang vol! Toen hebben we weer een ketting gemaakt en alles 1 voor 1 naar binnen doorgegeven. Ik was kapot en had dringend nood aan iets van suiker. Snel even een koek binnensteken en verder werken!
Tegen half 2 was het meeste werk gedaan, etenstijd dus. Zo hard werken van 7 tot half 2, daar krijg je honger van. Ik heb dan ook nog nooit zo genoten van rijst met bonen als deze middag! In de namiddag hebben we de maten van de kinderen hun voeten gaan meten. Want in de container zaten er heel veel schoenen! Deze hebben An, Lies, Marlies en ik nog allemaal gesorteerd, per maat gelegd en dezelfde schoenen aan elkaar gebonden. Normaal was het niet de bedoeling dat er al schoenen uitgedeeld werden, maar er liepen volgens mij toch al wat mensen met schoenen uit de container rond. Iemand die aankomt met schoenen van autobanden en vertrekt met deze schoenen in de hand en een paar vrij tot zeer witte sportschoenen aan …

Het was praktisch niet haalbaar om naar het strand te gaan met de kinderen, dus om 5 uur gingen ze naar huis! Eindelijk konden wij ook naar huis en een lekkere douche nemen! Ik heb thuis ineens de was gedaan, want ik had een hele waszak vol! Je moet hier dan ook elke dag minstens 1 keer iets anders aandoen. Een heleboel te wassen dus, hopelijk regent het dan wel niet vannacht!

Om 8 uur hadden we met Ingrid en de rest afgesproken aan 40 thieves. Daar at ik nog eens een lekkere steak met pepersaus, heerlijk! De meesten van ons gingen nog verder naar Shakatak, maar An, Lies en ik besloten om te gaan slapen! De vriendelijke en altijd lachende apotheker wilde ons graag thuisbrengen, erg handig dus!

Wat leerden we vandaag:

- Uit een container blijven er maar schriftjes komen!
- De aankomst van de container zorgt voor heel wat chaos en paniek bij de kleuters. Enkelen onder hen leken heel veel schrik te hebben van dat grote beest!
- Schoenen sorteren, veel werk en uiteindelijk blijven er toch nog enkele schoenen over die geen duo vormen …
- Puzzels zijn hier zeer fascinerend, zelfs de leerkrachten hier hadden er nog nooit 1 gezien of gemaakt!
- Dat het niet gemakkelijk is om een ‘wat leerden we vandaag- rubriek’ aan te vullen en bij te houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten