vrijdag 22 april 2011

Donderdag 21 april: speelplein, speelplein, speelplein en … schoolwerk!

Dinsdag kwamen de grote kinderen weer naar de speelpleinwerking. We hadden een zoektocht voor hen gemaakt, zo kwamen ze ook eens van het schooldomein af. We vertrokken met een eerste groep, deze groep moest de weg markeren door lintjes te hangen. Af en toe werd er op het lintje een ballon getekend, dan wist de volgende groep dat ze een ballon moesten zoeken in de buurt van het lintje. In de ballon zat een opdracht, bv. zoek 5 mango’s, doe tot het volgende lintje 5 dieren na, maak 5 foto’s van kleuren in de natuur, maak een kunstwerk met steentjes, … In de laatste ballon zat een papiertje met daarop ‘zoek ons!’. Als de twee groepen verenigd waren namen we even pauze om te bekomen van de warmte. Daarna wisselden de groepen om en vertrokken we terug. De terugweg was blijkbaar toch wel wat langer, het was ook al later en dus warmer, te warm! Toen we aangekomen waren hadden we ons snel verstopt, maar we hebben daar wel even gezeten, zo’n 40 minuten! Volgende keer moeten we iets vinden hierop. We kunnen dan misschien ergens een schat verstoppen dat de andere groep moet vinden. De eerste groep kan hen dan helpen door warmer of kouder te zeggen. Na de zoektocht mochten de kinderen al naar huis, want het was al tijd. Wij gingen ook naar huis om ... jawel, voor school te werken! : )

Dinsdagavond heb ik nog even met het thuisfront kunnen chatten, zo had ik nog eens de kans om te zagen voor een kat : ) Mja ze gaan niet snel van mjn gezaag af zijn deze keer!

Woensdag was het weer ‘beachday’. Normaal nemen we dan enkel kinderen vanaf 5 jaar mee, want anderen zijn nog wat te klein. Maar vandaag hadden we geen kleine kindjes, daarom hebben we ook 2 kleinere kinderen laten meegaan. Ze mochten eigenlijk niet mee, maar grote broers moesten op hun zusje en broer passen. Aangezien de grote broers al een hele week aan het zagen waren om naar het strand te gaan, hebben wij gelet op de kleintjes.

Aan het strand was er heel wat te beleven, we zochten heel lang naar slakken (die de kinderen koken en dan opeten, bah!) en vonden een vogel die problemen had. De vogel hadden we achter een boom gelegd, na een half uurtje was hij bekomen en vloog hij weg. Één van de jongens begon achter de vogel aan te lopen en bleef maar lopen. An en ik hebben het dan op een spurtje gezet om hem in te halen. Toen we hem ingehaald hadden zeiden we hem dat hij dit nooit meer mocht doen. Hij verschoot zelf wel even, want ik denk niet dat hij besefte hoe ver hij al zat. Ondertussen waren al de andere kinderen achter mij en An aangelopen. Van een kettingreactie gesproken!

Donderdag was het weer aan de kleintjes. We hebben heel lang op hen moeten wachten vandaag, maar vanaf half 9 kwamen de meesten opdagen. We lieten de kinderen eerst vrij spelen met klei en ander speelgoed. Er was ook een grote jongen van school. We hadden hem gisteren al betrapt op het feit dat hij nogal graag inzoomde op bepaalde delen van onze lichamen en vandaag was hij hier weer mee begonnen. An en Niki hebben hem dan eens goed duidelijk gemaakt dat dit geen normaal gedrag was en dat hij niet meer hoeft te komen als hij dit nog doet. Hopelijk heeft hij het begrepen! Deze jongen zat op een gegeven moment naast Lise op een bankje. Hij liep naar boven en toen hij terug naast haar ging zitten, zette hij een grote kever op haar been. Grappig voor ons, maar Lise was er toch even niet goed van : )

Na het vrije spelen, speelden we wat tikspelletjes tot aan de pauze. Na de pauze speelden de kinderen wat in de speeltuin en zagen we een stukje van Bambi. We sloten de dag af met dansen en de stoelendans. Morgen is het terug aan de grote kinderen en dat vind ik altijd toch iets leuker. Het is veel gemakkelijker om spelletjes en activiteiten te zoeken voor grote kinderen dan voor kleintjes. Voor mij toch!

Deze namiddag ben ik met Niki naar Ukunda geweest. Ik had nog wat spullen voor de Keniakoffer nodig en moest nog een souvenir voor Davy bestellen. Maandag mag ik het gaan halen wss!

Gisterenavond heeft An nog eens kennisgemaakt met een kakkerlak. An was mij lekker hard aan het uitlachen toen ze buiten stapte, ze wandelde achteruit om nog wat met mij te kunnen lachen. Toen ze zich omdraaide zat er plots een kakkerlak voor haar neus, mijn beurt om te lachen! : ) Al een geluk voor An was Niki in de buurt om de kakkerlak te doomen.

Wat hebben we geleerd vandaag:
- Hakuna matata: geen problemen, hakuna matiti: geen borsten, hakuna mataku: geen poep. Als er dan nog eens een jongen is die foto’s van onze matiti en mataku neemt, dan heeft hij toch wel grote matata hoor!
- We hadden even schrik dat het wat ingewikkeld zou worden voor de jongens. Ze hebben immers andere sponsors voor het huis, eten, de school en de inboedel van het huis. Maar dat ‘Inkrid of Inlid pessa nyumbani’ gaf, dat weten ze ondertussen toch al wel!
- Een millepede (of miljoenpoot) stinkt verschrikkelijk als hij dood gaat. Hij lost dan 1 of ander gas waardoor je brandwonden krijgt en waardoor alles ongelofelijk hard stinkt. De leraarskamer was dan ook niet meer toegankelijk gedurende dit weekend!
- Wassen, daar doen we niet meer aan mee. Enkel datgene dat we echt nog nodig hebben, de rest nemen we mee naar huis en is voor de mama. Ik denk dat ik er een kakkerlak in ga verstoppen, dan kan de mama meevoelen wat ik hier voelde de eerste dagen! : )
- Nog 8 dagen en we vertrekken hier, wat ga ik blij zijn om terug thuis te komen.
- Wat ga ik zeker niet missen: het muskietnet, de vele insecten, de was doen, de franse wc’s en dat zal het zoal zijn.
- Wat ga ik zeker wel missen: de kinderen en leerkrachten van de school, het warme weer, het lekkere eten, de gastvrijheid, de groep, …

1 opmerking:

  1. Amai seg gij bent nogal souvenirs aant bestellen!
    En ik moet nog altijd een schoon welkom terug cadeau gaan halen :)
    Ge doet dat daar heel goed Jessica!
    En ik kan ni wachten om u volgende week terug te zien.

    Xx
    Davy

    BeantwoordenVerwijderen