woensdag 16 maart 2011

Zaterdag 12 maart: amai da stinkt hier naar kak!

Oké, om nu terug te komen op de safari, het was geweldig! Ik ga niet helemaal in detail treden, want ik zal meer uitleg geven bij de 800 foto’s en de vele filmpjes. Er zijn wel enkele momenten die me zullen bij blijven en die ik zeker met jullie wil delen. Zo zagen we de eerste dag een troep olifanten die aan het baden waren. Heel leuk om te zien, want ze spoten de hele tijd water met hun slurf en speelden met elkaar.

s’ Ochtends op de 2e dag zagen we zes leeuwen aankomen. In het begin waren ze nog vrij ver weg, maar uiteindelijk passeerden ze op een meter van onze auto. Bangelijk, maar angstaanjagend moment voor mij! Wat wij het meeste zal bijblijven is het jachtluipaard dat we gezien hebben. Er had nog niemand een jachtluipaard of cheeta gezien op zaterdag. Wij wilden dus heel graag 1 van de 2 zien en dat hebben we gedaan! Het was toen al heel laat op zaterdag avond. We hadden nog een half uurtje voor het donker werd en voor we dus binnen moesten zijn. Tine lag al bijna te slapen en de rest van ons was zo verdoofd als iets van de hele tijd in de bosjes op de grond te kijken. Op een gegeven moment stopt Iddy (de chauffeur), legt de motor stil en zegt ‘ssst’. Mijn reflex was om mijn fototoestel te nemen en in de boom die vlak naast de weg stond te kijken. En daar zat hij, net zoals ik verwacht had, in de boom. Het was een jachtluipaard, een heel mooi dier. We moesten wel snel zijn om hem op foto te hebben, want van zodra hij doorhad dat we keken naar hem, was hij weg. Al een geluk kon ik wat foto’s trekken. Ik heb nu 5 mooie foto’s van het jachtluipaard.

Na de safari kwamen we terug naar onze vertrouwde plek hier in Kenia. We gingen snel langs huis om te eten en ons op te frissen en dan vertrokken we naar de school. Hier werden er schoenen en kleren uitgedeeld vandaag, dus heb ik maar ineens wat meegeholpen. Wat mij opviel was dat er veel kinderen waren die nogal kieskeurig zijn, vooral die van de hogere klassen dan. Die avond zijn we heel vroeg naar bed gegaan, want ik was nog ontzettend moe van de safari.

Voor de rest heb ik heel wat lessen gegeven deze week. Alles buiten Kiswahili, Social Studies, Religion Education en HIV. Ik vond het lesgeven heel leuk, maar heb het gevoel dat je in de lagere klassen meer ‘speciale dingen’ kan doen. In Class 4 verliezen de kinderen al heel veel tijd aan het overschrijven van hun boek. Want de leerlingen mogen geen boeken mee naar huis nemen, ze moeten dus alles noteren in een schriftje. De helft van de les (die maar 35 minuten duurt) gaat dus al naar een samenvatting van wat de leerlingen moeten kennen. Jammer! Ik probeer dit schrijven wel te beperken tot het minimum, maar toch doen sommige leerlingen daar ongelofelijk lang over.

Nu heb ik een systeem bedacht hiervoor. Ik heb een kookwekker staan vooraan in de klas. Wanneer de leerlingen iets moeten overschrijven, zet ik deze aan en voorzie zeker genoeg tijd. Zijn er 20 van de 36 leerlingen klaar voordat de wekker af loopt, dan krijgt de klas een streepje. Anders krijgen de leerkrachten een streepje. Zou iedereen klaar zijn, dan krijgt de klas 3 streepjes in 1 keer. Wint de klas op het einde van de trimester, dan krijgen zij een beloning. Ik heb gemerkt dat dit wel effect heeft bij sommige leerlingen. Maar er zitten er een stuk of 5 in mijn klas die denken dat ze heel traag zijn en dus ook geen extra moeite doen. Hier moet ik nog iets op vinden!

Nu deze week, ga ik proberen om hoekenwerk te introduceren in Class 4, ik ben benieuwd, want de leerlingen zijn dit totaal niet gewoon. Het zal een hoekenwerk zijn met de herhaling van rekenen voor de examens. Dit is trouwens onze laatste volledige week les, want de week nadien beginnen de examens (weer al) op woensdag. Na de examens hebben de leerlingen vakantie, maar wij gaan dan speelpleinwerking voorzien voor hen. Iets waar ik wel naar uitkijk en benieuwd naar ben. Ik hoop dat er veel kindjes op af komen en dat het niet te veel regent, dan kan dit nog heel leuk worden!

Wat hebben we geleerd vandaag:
- Heel wat woorden in het Swahili (let niet op de schrijffouten!): rafiki, haddi jioni, haddi kesho, tamu, ninapenda wewe, …
- Dat je de kinderen heel wat Nederlands kan leren: ninapenda wewe = i love you. Herhaal dit 10 keer met hen, passeer dan een wc die enorm hard stinkt, zeg dan tegen de andere ‘Amai da stinkt hier naar kak!’ en de kindjes kunnen dit ook allemaal zeggen. Oeps!
- Dat Shukrani en Baraka altijd ‘fine’ zijn, aangezien ze alleen maar geleerd hebben om op de vraag ‘How are you?’, ‘I am fine!’ te antwoorden. Bovendien kunnen ze dit ook nog eens ongelofelijk schattig zeggen.
- Dat wanneer er iemand van ons vertrekt, die persoon niet staat te wenen, maar wel al de anderen van ons!
- Tel rekeningen in lokale restaurantjes goed na, 4 fouten op één rekening, dat gaat er wat over!
- Wanneer je absoluut de zonsopgang wil zien en daarvoor opstaat om half 6, dat er dan hoogstwaarschijnlijk wolken gaan zijn op zee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten