woensdag 9 maart 2011

Dinsdag 8 maart: heel wat te vertellen

Allereerst excuses voor het lange wachten, maar ik heb echt geen tijd gehad om mijn blog aan te vullen. Vorige week heb ik donderdag en vrijdag al vee les gegeven. Vanaf deze week geef ik niet meer alleen Engels en Wiskunde, maar ook science en P.E. (turnen). In het begin was het heel moeilijk om les te geven, want de kinderen zijn zo goed als geen interactie gewoon. De leerkracht zegt en doet bijna alles voor. Ik moet dus soms ook heel lang wachten op een antwoord van de leerlingen.

Wiskunde vind ik hier het moeilijkste om te geven. In klas 4 gaat het nu over optellen en aftrekken van breuken en decimale getallen. Eigenlijk niet zo moeilijk, maar ze berekenen hier alles om een totaal andere manier dan bij ons. Soms moet ik heel lang zoeken naar de manier waarop ze iets nu juist oplossen.

Vanaf vandaag gaf ik ook lessen science. In het begin had ik er wel wat schrik voor, want je weet niet goed wat de leerlingen nu kunnen zien op welke tijd en wat er nu juist allemaal heel belangrijk is. Deze les ging het over de voeding van dieren, carnivoren, herbivoren en omnivoren. Ik wilde eigenlijk groepswerk introduceren via science, maar uiteindelijk blijkt dit toch niet zo gemakkelijk. Ik ga proberen om dit volgende week te doen, want dan is er veel herhaling voor de examens gepland. Ik ga de leerlingen dan een soort hoekenwerk laten doen waarbij ze in elke hoek iets herhalen. Aangezien ze nog nooit in groepjes gewerkt hebben, ben ik wel eens benieuwd! : )

Dit weekend heb ik eindelijk eens kunnen genieten van Kenia. Want de afgelopen weken was het werken voor de school hier en voor mijn eigen school, ik had het druk. Dit weekend ben ik op safari geweest, samen met Marlies, Marion en Tine, want ook zij kregen hier geen bezoek. We konden een vrij goedkope safari boeken en keken er enorm naar uit. Toen we ’s morgens om half 7 vertrokken naar Tsavo East voelde ik me niet zo lekker. Voor de eerste keer, want iedereen heeft hier al wel een zieke dag of dagen gehad. Ik denk dat het bij mij kwam van een ijsje, dat dan nog zo gesmaakt had. Heel de rit voelde ik mij zo misselijk als iets, tof als je weet dat we 4 uur onderweg waren! Maar eens aangekomen werd alles beter, zeker toen ik het uitzicht van de lodge zag! Ik had nog nooit zo’n mooi uitzicht gehad! De lodge bevond zich op een hoogte van 100 meter (ofzoiets) en je keek er uit over het park. Vooral de zonsonder- en opgang waren prachtig!

We zijn toen meteen onze spullen in onze kamer gaan zetten. Daar maakten we al kennis met de vele apen die daar zaten. We zagen in onze kamer al meteen een aap aan de raam frullen, dus ramen dichthouden was de boodschap! Toen we op de gang stonden, zat er een beetje verder ook een aap. Deze was kwaad en zat op een deur te kloppen. Ik denk omdat één van de poetsvrouwen hem met een bezem had weg gejaagd. Deze poetsvrouw zat dan ook achter de deur waar de aap op zat te slaan. Wij konden er met z’n 4 goed mee lachen, maar al snel sloeg dit om in paniek. Want de aap die rustig onze richting uit keek, kwam plots snel op ons afgelopen. De gang was maar een meter breed, dus we wilden haraka haraka naar binnen. Natuurlijk krijg je dan op zo’n moment de deur niet open. Het was dan waarschijnlijk ook een heel grappig zicht om toch wel zeker 3 van ons met ons gezicht in paniek tegen de muur zien staan. Ogen dicht en hopen dat hij voorbij loopt : ) Wat hij dan ook gelukkig deed. En ik verschoot er toch van hoe groot de aap was, het was een baviaan van wel bijna een meter hoog.

Na dit avontuur gingen we snel naar de lunch, waar ons ook weer wat te wachten stond. Ik had nog maar net mijn bord op tafel gezet en de eerste hap genomen, toen er een aap verscheen in de raam achter mij. Mijn reflex was rechtstaan en gaan lopen, maar voor ik nog maar kon bewegen zat de aap al op mijn schouder, liep hij over de tafel en gooide al het eten overhoop. Even verschieten dus! Ik heb het natuurlijk nog heel het weekend kunnen aanhoren van de mensen van de lodge ook natuurlijk.

Aangezien ik niet veel tijd heb, zet ik dit nu al op mijn blog. Het vervolg van de safari volgt dus nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten